ROMANTİZM / ROMANTIC PAINTINGS

 Sadece resim değil müzik, edebiyat ve felsefede de etkili olmuş uzun bir süre hakim olan bir akımdır.Adı şövalyelik için söylenen aşk romanları olan ROMANS dan gelmektedir.1800-1850 yılları en etkili olduğu dönemdir.19. yy sonlarına doğru da devam etmiştir.Heyecan, duygusallık, hayal gücü, bilinç altı, yalnızlık, yurtseverlik en önemli özelliklerindendir.Akımın özünde duygusallık ve karamsarlık vardır. İçedönüklük vardır.Gerçek dünyadan kaçıyorlar.Renk ön planda, çizgi ikinci plandadır.

DELACROİX Romantizm hareketinin Fransa da ki en önemli ismidir.Bir politikacının oğludur. Oryantalist çalışmaları vardır. Fas ve Cezayir e gitmiştir.

 -         Arslan Avı – 1861 – Chicago : Renk ön plandadır. Kırmızı vurgusu vardır.


 -         Cezayirli Kadınlar : 1834 – Paris : Ünlü Oryantalist bir resimdir. Söylenenlere göre Delacroix in bir haremin görmesine izin verildiği söyleniyor. Bu resimde her şeyiyle doğu yu anımsattığı görülüyor.


-         Halka Önderlik Eden Özgürlük – 1830 – Paris : J. Dark 15. yy da yaşamış köylü bir kadındır. Kraldan izin alarak şövalye kılığında ordunun başında yer almıştır. Askerlere cesaret veriyor. Resimde ortada yer alan kadındır. Ancak kralın J. Dark’a desteğini çekmesi ile J. Dark yakılarak öldürülüyor.  Ancak J. Dark bir sembol haline gelmiştir. Resimde her sınıftan insan vardır. Sembolik bir resimdir.

 -         Mezarlıktaki kız – 1824 – Paris


 -         Otoportre – 1837 – Paris

 -         Sakız Adası Katliamı – 1824 – Paris : O dönemde sakız adası Osmanlı nın elindeydi. Dramatik bir etki yaratılacak bir şekilde tasvir edilmiştir. Atını şaha kaldırmış bir Osmanlı askeri tasvir edilmiştir. Arka kısımda elinde kılıcı ile bir kadının saçlarından tutmuş bir Osmanlı askeri de tasvir edilmiştir



.-         Sardanapal’ın Ölümü – 1827 – Paris : Kırmızı renk  Romantizm döneminde resimlerde vurgu yapmak için sık sık kullanılır.

THEODORE GERİCAULT (1791-1824)  Fransızların Michelangelo su olarak adlandırılır. Figürleri kaslı ve yapılıdır. Resimlerinde daha çok insanların ruhsal yapılarının ya da hastalıklarının insan fizyonomisine aksetmesiyle ilgileniyor.

 -         Kendini Kumandan Sanan Adam – 1819 – 22 – Özel koleksiyon : Gericault doktor bir arkadaşının kliniğinde portreler yapıyor. Ona göre insanın ruhsal durumunu gözler veya ağız veriyor. Genelde koyu renkler kullanılıyor.
 -         Kumar Bağımlısı Akıl Hastası – 1822 – Paris


 -         Bir Kleptoman ın portresi – 1820 – Ghent


 -         Akıl Hastası Bir Kadın – 1822 – Londra : Ruhsal hastalıkların yüze vurduğunu kanıtlıyor.



-         Medusa nın Salı – 1818-19 – Paris : O günlerde meydana gelen politik bir gemi kazasına bir göndermedir. Işık çok başarılı kullanılmıştır. 



FRANCİSSO DE GOYA (1746- 1828)  İspanyol resminin en özgün ve güçlü sanatçısıdır. Rokoko, Romantik ve realist tarzda eserleri vardır.

 -         (3 mayıs 1808) – 1814 – Madrid : Serbest bir fırça tekniği vardır. Konturlarda bir serbestlik vardır. Savaşı konu alır.
  -         Los Caprichos, No:43  Aklın Uykusu Canavarlar – 1797 – 98

 -         Alba Düşesi – 1797 – New York : O dönemde ispanyanın takip ettiği bir kişi bu kadın. Parmağıyla yeri işaret ediyor. Yerde de Yalnızca Goya yazıyor. Düşes ilginç bir şekilde 40 yaşında ölüyor.


 -         Los caprichos, No: 52 Bir terzinin yapabildiği – 1797 – 98 üzerine keşiş kıyafeti giydirilmiş bir ağaçtır. İnsanlar bu keşiş kıyafetli ağacın önünde diz çökmüş vaziyettedir. Kilisenin batıl inançları teşvik ettiğini eleştiriyor.


-         Dev – 1808 – Madrid : 1807 de Fransız orduları İspanya ya giriyor.

 -         Düğün            : Topluma yönelik bir eleştiri vardır. Aileyi ve kiliseyi eleştiriyor. Para için yapılan evliliği eleştiriyor.

 -         Giyinik Maja – 1800 – 1805 – Madrid

 -         Kral IV. Carlos’un Ailesi – 1800 – 1801 –Madrid : Kralın ailesini sıradan bir aile olarak göstermiştir. Resmin merkezinde kraliçe vardır. Kral silik duruyor. Sadece görünüşte duruyor. Yönetimde kraliçe ve sevgilisinin olduğu bellidir.


 -         Otoportre

 -         Samandan Manken – 1791 – 92- Madrid : Samandan bir erkek yapılmıştır. Kadınlarda samandan yapılan erkekle oynamaktadır. Güçlü kadınların zayıf erkeklere istediğini yapabileceğinin mesajını veriyor.

 -         Çocuğunu yiyen Saturn – 1820- 23 – Madrid : Hastalandıktan sonra evinin duvarlarına yaptığı resimlerden biridir. Siyah resimler olarak geçer.


 -         Çıplak Maja – 1797 – 1800 – Madrid : Çıplak bir kadın resmidir. Ancak o dönem için çıplak kadın resmi yapmak pek akıl işi değildir. Resimlere el konulmuştur. Sonradan Prado müzesine teslim edilmiştir.



-         Şemsiye – 1776 – 78 – Madrid : Rokoko tarzını anımsatan eserlerden birisidir.



WİLLİAM BLAKE (1757-1827)   Çocuk yaşta gördüğü hayaller sonraki hayatındaki resimlerini etkilemiştir. Kendine özgü bir tarzı vardır. Hayal ve gerçek birbirine karışıyor. Melankolik hallidir, insana aklın değil hayalin hükmettiğine inanıyor.

 -         Issaac Newton – 1795 – Londra


 -         Sağlığın şarkıları – (boş sayfa kitap ) – 1825 New York