Abbasilerle hükümet
merkezi Şam’dan Bağdat’a taşınmış ve idare merkezinin doğuya taşınmasıyla
birlikte sanatta da artık doğu etkileri ağır basmaya başlamıştır. Samarra’da
inşa edilen Cevsek el-Hakani Balkuvara gibi saraylar zengin duvar resimleri ve
stuko dekorasyon içermektedirler. Cevsek Sarayında bulunan fresk kalıntıları
bize bu dönem resim sanatı hakkında fikir vermektedir. Bu freskler Sasani inci
dizileri arasında hayvan frizleri klasik
geç antikitesinden gelme akantus yaprakları içinde insan ve hayvan figürleri
yeralır. Bunların içinde en tanınmışı ve en önemlisi ellerinde içki şişesi ve
çanakları taşıyan dansöz resimleridir(Resim 1).
Resim 1, Samarra
dansözleri, 9.yüzyıl. Markus Hattstein- Peter Delius, İslam Sanatı ve
Mimarisi, İstanbul 2007.
Vücut şekillerinin
belirtilmesinde drapelide yüzeysel
olmakla beraber Hellenistik gölge- ışık üslubunun izlerini taşıyan bu figürlerin
köşeli dolgun çehreleri, gözlerin, burun ve ağzın işlenişi ve yanakların iki
yanındaki saç kıvrımları Uygur resim üslubunun Abbasi merkezinde uygulandığını
gösterir. Böylece, İslam sanatında bir doğu sanatının izlerini görmekle birlikte
yeni bir unsur Orta Asya-Türk resim üslübunun etkisi görülmektedir.