İslam’ın erken
devirlerinden beri resim sanatının varolduğunu Emevi devrinden gelen anıtlar
göstermektedir. İlk anıtsal yapı olan Kubbetü’l- Sahra mozaiklerle bezeli olup
bu bakımdan da en geç antik geleneği devam ettirir niteliktedir. Binada payelerin üst
kısımları, kemer araları ve içleri mozaiklerle kaplıdır. Bu mozaiklerde akantus
dalları, girlandlar, asma yaprakları, ağaç ve rozetler, vazolardan çıkan
çiçekler tasvir edilmiştir. Bu motiflerin çeşitli şekilde biçimleriyle melez
motifler ortaya çıkmış bunlara kıymetli taşlarla süslü Bizans ve Sasani taçları
eklenmiştir.
Mozaiklerle süslü bir
diğer eser ise Şam Emeviye Camisidir. Yapıda yeralan avludaki revak
duvarlarındaki mozaiklerde bir nehrin suladığı manzara içinde evler, saraylar
ve ağaçlar yeralır(Resim 1). Üslup ve konu bakımından bu tasvirler geç
antikiteye bağlanır ve İ.Ö. 1. yüzyıldan Boscoreale resimleri ile benzerlik
gösterir.
Resim 1, Şam
Emeviye Cami mozaikleri (705-721). Güner İnal,Türk Minyatür Sanatı ( Başlangıcından Osmanlılara Kadar), Ankara
1995.
Dini mahiyetteki
binaların yanı sıra profan eserlerde, saraylarda da resim yapılmıştır. Çöldeki Emevi kasırlarından Kusayr
Amra bu bakımdan zengin bir örnek oluşturur. Yapıdaki taht salonunda yeralan
hükümdar resmi antik Bizans geleneğine bağlıdır. Taht salonu dışında sarayın
hamam kısmında da bir takım freskler bulunmaktadır. Kalidaryumun kubbesinde gök kubbeyi, burç ve yıldızları tasvir eden kozmik anlamdaki freskin
yanı sıra, çıplak figürler, eşkenar dörtgenlerin içinde yeralan insan ve hayvan
figürleri (Resim 2) doğu ve batı antikitesinin bir sentezini oluşturmaktadır.
Resim 2, Kusyr Amra
Hamam Tavanındaki fresko süsleme. Güner İnal,Türk
Minyatür Sanatı( Başlangıcından Osmanlılara Kadar), Ankara 1995.
Emevi devrinde bu iki
geleneğe bağlı sanat biçimlerinin yan yana kullanılması diğer Emevi
kasırlarındaki süslemede de görülmektedir. Hirbet el-Mefcer’deki bir ağacın iki
yanında hayvan gruplarını gösteren zemin mozaiğinin batı geç antikitesine
dayanmasına karşılık, fresk ve stuko dekorasyonda Sasani etkisi ağır basar,
Kasr el-Hayr el Garbi (Resim 3) için de aynı şey söylenebilir.
Resim 3, Kasr el-Heyr el-Garbi’
den fresko, 8. y.y. Güner İnal,Türk
Minyatür Sanatı ( Başlangıcından
Osmanlılara Kadar), Ankara 1995.
Yaklaşık 730 yılları
civarında yapılması olası olan bu saray fresklerinde de Gaeia (toprak ana) gibi
klasik antikiteye bağlı motif ve figürlerin yanı sıra Part- Sasani geleneğinde
avcılar, melez müzisyen motifleri de görülmektedir. Böylece, Emevi devri
resimleri doğu ve batı geç antikitesinden alınmış motiflerin kaynaklarını
aksettiren bir koleksiyonu temsil etmektedir.
İslam Öncesi Resim Sanatı tıklayın!