DEVŞİRME MALZEME KULLANIMINDA; ATABEY,ERTOKUŞ MEDRESESİ ÖRNEĞİ / USE THE SPOILEN MATERIALS IN ATABEY, ERTOKUŞ MADRASA SCHOOL
Atabey Ertokuş Medresesinde
geçmişten günümüze kadar her dönemin izini bulmak mümkündür. Roma döneminde
“Agrae” olarak bilinen yerleşim daha sonra Bizans döneminde de yoğun olarak
kullanılmıştır. Anadolu’ya Türklerin gelmesiyle birlikte, Bizans’tan alınan
kentte imar faaliyetlerine başlanmıştır. Anadolu Selçuklu Devleti Antalya ve
çevresi subaşılığını yapan Mübazereddin Ertokuş, adına bir medrese
yaptırmıştır. Medresenin inşasında yoğun devşirme taş kullanımı mevcuttur. Bazı
araştırmacılar medresenin temellerinde bir kilisenin (Aziz Georgios Kilisesi)
varlığından söz etmektedirler, diğer araştırmacılar ise eski Agrae kentinden
devşirme taşların getirilmiş olabileceği tezini savunmaktadırlar.
Medresede
kullanılan devşirme malzemelerin çoğu bezemelidir. Yapıda avluyu kuşatan mekânlarda,
eyvandan türbeye açılan kapı lento ve sövelerinde dış cephede devşirme taş
kullanımı mevcuttur. Devşirme taşların bir kısmı tahrip olmuştur. Devşirme
malzemelerde geometrik bezemeler, çok kollu yıldızlardan ve genellikle düğüm
motifleriyle birbirine bağlanan eşkenar dörtgenlerden oluşmuştur. Bitkisel
bezeme olarak, kenger yaprakları, servi ağaçları, stilize bitkisel formlar,
vazodan çıkan bitki süslemeleri kullanılmıştır. Bunun yanında figür ve büstte
kullanılmıştır. Figürlerde fantastik yaratıklara yer verilmiştir, korkuluk
levhasında grifonlardan oluşan bir süsleme yer almaktadır. İnsan büstüne de rastlanmaktadır. Dış cephede bulunan kabaca yontulmuş insan
büstünün geç antik devre aittir. Bunun dışında diğer kullanılan devşirme
taşların birçoğunun geç Roma dönemine ait süslemelerle süslendiği görülmüştür.
Devşirme
malzemeler orijinalinde korkuluk payesi, korkuluk levhası, söve, lento ve
üzerindeki frizlerin genelde arşitrav olarak kullanılmıştır. Ayrıca yapıda da
işlevlerine uygun olarak kullanılmıştır.
Atabey
Ertokuş Medresesinde kullanılan devşirme taşlarına benzer formlarda süslemeler
Eğirdir, Dündarbey Medresesinde de kullanılmıştır ayrıca şu anda Isparta
müzesinde sergilenen bazı arşitrav, söve ve lento parçalarındaki süsleme
detayları da Ertokuş medresesinde kullanılan devşirme taşlara benzemektedir.
Eğirdir, Dündarbey Medresesinde kullanılan devşirme taşlarla benzerlik
bulunması, yakın coğrafyada yer almaları belki de devşirme taşların aynı antik
yerleşim biriminden ya da yapısından getirilmiş olma ihtimalinin olduğunun
göstergesi olabilir.
Yapıda bulunan diğer
bezemeli taşlar, Anadolu Selçuklu süsleme sanatı geleneğindir. Medresenin taç kapısı
süsleme programı ile diğer Anadolu Selçuklu taç kapılarında görülen benzer
süsleme programlarına sahiptir. Taç kapının en dıştaki bordürde kullanılan
zikzak bezeme; Alay han, Iğdır kervansarayı, Kayseri Sultan hanı taç kapılarında,
ikinci bordürdeki yay bezeme; Aksaray Sultan Hanı’nda avlu kemerinde, Kayseri
Sultan Han’ında köşk mescitte, üçüncü bordüründe kullanılan çokgen formları;
Alay hanı, Avanos Sarı han, Karatay hanı, taç kapılarında benzer bir varyasyon
olarak kullanılmıştır. Taç kapı kuşatma kemerinin üzerinde yer alan madalyon
Aksaray, Zinciriye medresesi taç kapısında kullanılmıştır. Taç kapı nişlerinde kullanılan
zikzak bordür; Goncalı Akhan, Karaman İbrahim Bey imareti taç kapılarında,
Kayseri Sultan hanı köşk mescitte de benzer bir uygulamaya yer verilmiştir.
Giriş açıklığı basık kemer altında bulunan kısa tutulan meander süslemesi;
Erzurum Çifte Minareli Medrese, İstanbul Kılıç Ali Paşa Camii karşımıza
çıkmaktadır
Bir yanda silmelerle karelere
ayrılmış üç bölüm ile yanlara burmalı sütunlarla atılan yuvarlak kemerlerle
biçimlendirilen nişler içinde bezemeler yer alır. Yandaki kare panonun
yüzeyindeki bezemeler sekiz yapraklı çiçek motifi, yanında eşkenar dörtgen
içinde bulunan dört yapraklı çiçek motifi, yanında karşılıklı yerleştirilmiş
sekiz yapraklı çiçek ve nişler içinde stilize bitkiler yer almaktadır.
Ortada silmelerle karelere
ayrılmış üç bölüm ile yanlara burmalı sütunlarla atılan yuvarlak kemerlerle
biçimlendirilen nişler içinde bezemeler yer alır. Ortadaki kare panonun yüzeyindeki
bezemeler tahrip olmuştur. Diğerlerinin yüzeyi köşelerde düğüm motifiyle panoya
bağlanır. Yuvarlak nişler içinde stilize servi süslemesi yer almaktadır.
Bir önceki sövenin süslemesine
benzer süslemeler yer almaktadır. Silmelerle bölümlere ayrılmıştır. Her bölümde
birer madalyon ve madalyonların içinde stilize bitkiler mevcuttur. Sövede
ikinci madalyonun içinde haç motifi yer almaktadır.
Süsleme derin oyma tekniğiyle
yapılmıştır. Yatay silmelerle iki bölüme ayrılan süslemenin üst bölümünde
yuvarlak kemerlerle birbirine bağlanan nişler içinde biri boş tekrar eden
akanth yaprakları ve vazodan çıkan çiçeklerle süslenmiştir. Üst alt bölümde ise
çift sıra dizisi frizi yer almaktadır. Üst silme yivlerle
hareketlendirilmiştir.
Yatay silmelerle bölüme ayrılmış
süslemede birbirine düğüm motifiyle bağlanan madalyonlar ve birbirini çapraz
kesip bağlanan eşkenar dörtgenlerden oluşan süsleme bulunmaktadır.
Yüzeyi eşkenar dörtgenin kenar
ortayları ile ortasındaki yuvarlak madalyonlarla süslüdür. Dörtgenin dikey
eksenlerinde geometrik birer düğüm, ortasındaki madalyonun yatay ekseninde
palet motifi bulunur. Madalyonların ortasında grifonlar yer alır.