MERAKLISINA KISACA ROMA KADINLARI / IN SHORT, THE ROMAN WOMEN

İdeal Roma kadını iyi bir ev idarecisi, şefkatli bir anne ve itaatkar bir eşti. Evi çekip çevirir, çocuklarının ilk eğitimiyle ilgilenir, ve kariyeri için kocasına destek verirdi. Romalı kadınların teorik olarak oldukça az hakları vardı ama birçoğu perdenin gerisinde büyük bir güç elde edebiliyordu.

Kadın Hakları; Romalı bir koca,karısı, çocuk doğuramıyorsa, çirkinleştiyse yada kendisiyle çok tartışıyorsa, onu boşayabiliyordu. Sadakatsiz davrandığında, onu ölüme bile gönderebilirdi. Diğer taraftan kadının koacasından boşanması sadece kocası onu terk ettiyse, orduya katıldıysa ya da savaş esiri olduysa mümkündü. Bununla birlikte, kanunun adaletsizliğine karşın Roma tarihi , eşleriyle çok iyi geçinmiş, saygılı ve sadık koca örnekleriyle doludur. 

Çevirdiği merhametsiz dolaplarla ün salan
Livia ( Augustus'un eşi)
  
Çalışan Kadın
Romalı kadınların tamamı evde kalıp çocuk bakmayı kabullenmiş değildi. Bazıları ebelik ya da kuaförlük yaparken, birçoğu ailelerinin dükkanlarında ya da tarlada çalışırdı. Sayıları azda olsa, akrobat veya dansöz olarak çalışan kadınlar vardı, fakan bunlar toplumda saygı gören meslekler değildi. 

Zengin kadınlar büyük evlerini çok sayıda köleyle idare ediyordu. Kocası uzaktayken, onun işlerini de çoğunlukla eşi yürütürdü. Politikacıların çoğı eşi, kocalarının kariyerleriyle aktif olarak ilgileniyordu. Çevirdikleri usta dolaplarla, kocalarının toplum yaşamında başarılı olmalarının ve düşmanlarına galip gelmelerini sağlıyorlardı. 

   
Cumhuriyet döneminde aileler genişti ve kadınlar zamanlarının büyük bir bölümünü evde oturup yün eğirerek ve elbise dikerek geçiriyorlardı. Birçok Romalı yazar, çocuk yapmak görevini ihmal eden, zamanını kendini şımartarak geçiren ve akşam yemeği partilerine katılan başıboş kadınlardan şikayet etmişlerdir. 







KAYNAKÇA
Antik Dünya Ansiklopedisi,(2010) s.402, 
Wiseman, T. P. (1965). "The mother of Livia Augusta". Historia 14: 333-335.
Gray-Fow, M.J.G. (1988). "The Wicked Stepmother in Roman Literature and History: An Evaluation," Latomus 47 (1988), 741-57.