ANA HATLARIYLA "ANADOLU'DA SELÇUKLU MİMARLIĞI" / ANATOLIAN SELJUK ARCHITECTURE WITH OUTLINE

1071 Malazgirt Savaşı zaferiyle Türklere Anadolu’nun kapıları açılmış Türkleşme ve İslamlaşma süreci başlayarak kısa sürede yerleşilen kentlerde imar faaliyetlerine öncelik verilmiştir. Fethedilen yerleşimlerde askeri, dini ve sivil içerikli birçok yapı ya da yapı toplulukları inşa edilmiştir. Anadolu Selçuklu mimarisinde yapılar bağımsız/tek yapı, bir yapının içinde, bir ya da birden çok yapılara bitişik, külliye içinde bitişik ya da serbest tasarımlı olarak karşımıza çıkarlar.

Dini yapılar içinde en yaygın grubu oluşturan ibadet yapıları; cami, mescit, namazgâh gibi çeşitlilik gösteriri. Şehir merkezlerinde özellikle ticaret bölgelerinin yoğun olduğu bölgelerde ulu camiler karşımıza çıkar. Daha küçük ölçekli olan mescitler her mahallede konumlanır. Köşk mescitler Anadolu’daki ikisi Sultan ( Aksaray ve Tuzhisarı Sultan hanları), biri vezir (İshaklı Han), diğeri tacir (Ağzıkara Han) yapısı olan dört hanın avlusunun ortasında yer alır. Namazgâhlar yerleşim merkezinin uzağında önemli hac ve kervan yolları üzerinde yer alır.

Camiler enlemesine yöneliş gösteren, mihraba paralel sahınlı, boylamasına yöneliş gösteren, mihraba dikey sahınlı, çok bölüntülü, tek mekânlı, merkezi, eyvanlı ve ters T tipleri olarak çeşitlilik gösterebilirler[1].

Dini yapılar arasında anıtsal mezar yapıları türbeler/kümbetleri, tarikat yapıları içinde asitane, hanikah, mevlevihane, tekke, zaviye gibi yapılar ele alınabilir. İki katlı olan Selçuklu türbelerinin alt katı mezar odası/mahzen/mumyalık, üst katı sanduka odası ya da mescit işlevinde kullanılmaktadır.

Türbeler, gövdelerinin biçimlerine göre; kare, dikdörtgen, çokgen prizmal (beşgen, altıgen, yedigen, sekizgen, ongen, on iki gen), silindirik, dilimli, eyvan kuruluşunda tanımlanır[2].
Türbelerin gövdeleri içten kubbe, dıştan gövdelerin biçimlerine göre piramidal ya da konik külahla örtülüdür. Tarikat yapılarından bazıları kapalı avlulu medrese plan özelliklerini yineler, Örneklerin çoğunda kapalı avluya eklemlenen eyvan düzenlemesi görülmektedir.

Sosyal işlevli yapılar içinde eğitim ve sağlık yapıları medreseler ve darüşşifalar en yaygın gruptur. Medreseler avlusuna göre açık ya da kapalı avlulu, revak düzenine göre bir, iki, üç, dört yönden revaklı, eyvan sayısına göre bir, iki, üç, dört eyvanlı, kat sayısına göre bir veya iki katlı olarak incelenir[3].

Darüşşifaların plan şeması medreseler ile aynı özellikleri yansıtır. Sosyal işlevli ola yapılardan ticaret ve konaklama yapıları kendi içinde konaklama işlevli şehir dışı kervansarayları ve konaklama işlevi olmayan şehir içi hanları, arasta, bedesten, kapalı çarşı gibi yapılar olarak sınıflandırılabilir.

Kervansaraylar barınak ve avluya göre yalnızca barınağı olan kapalı tip, avlulu-eyvanlı tip, karma (avlu-barınağa sahip) tip ve eş odaklı tip olarak dört grupta incelenir[4].

Bayındırlık/su yapıları içinde incelediğimiz hamamlar çoğunlukla şehir içinde bağımsız,  bir yapının içinde ya da yapı topluluğunun içinde konumlanırlar. Hamamlar soğukluk, ılıklık, ara mekânlar, sıcaklık, halvetler, su deposu, külhan gibi bölümlerden oluşur. Hamamların tipolojisi sıcaklığın planına göre yapılmaktadır. Selçuklu hamamlarının çoğunda sıcaklık üç/dört eyvanlı ve üç/dört halvetli plan şeması yansıtmaktadır[5].
MESUT ÇELİK




[1] Aynur Durukan, “Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Cami Tipolojisi Üzerine Bir Deneme”, Uluslar arası Osmanlı Öncesi Türk Kültürü Kongresi, 4–7 Eylül 1989 Bildirileri, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, Ankara, s.169
[2] Oluş Arık, “Erken Devir Anadolu Türk Mimarisinde Türbe Biçimleri”, Anadolu(Anatolia), 1967, s. XI:57–100, 1967
[3] Aptullah Kuran, Anadolu Medreseleri I, Ankara, 1969, s.131–143
[4] Ayşıl Tükel Yavuz, “Anadolu Selçuklu Dönemi Kervansaraylarının Tipolojisi”, IV. Milli Selçuklu Kültür ve Medeniyeti Semineri, 25–26 Nisan 1994 Bildirileri, Konya, s.183–188
[5] Semavi Eyice, “İznik’te Büyük Hamam ve Osmanlı Devri Hamamları Hakkında Bir Deneme” Tarih Dergisi, 11: 99–120, 1960