MİMAR SİNAN DÖNEMİ MİNBERLERİ / MİNBARS OF ARCHITECT SINAN PERİOD

Klasik Dönem Osmanlı Sanatı; Mimar Sinan Öncesi, Mimar Sinan Dönemi ve Mimar Sinan Sonrası başlıkları altında incelenir. Bu Mimar Sinan, Türk ve İslam Sanatı'nda var olan mekân sorununu çözdüğünü, Selimiye Camisi’ndeki merkezi plan şemasıyla ortaya koymuştur. Mimar Sinan’ın mimari mekân arayışları yapıların diğer unsurlarını göz ardı ettiği anlamına gelmez. Mimar Sinan, yapılarında mekân bütünlüğü ile mimari ve süsleme arasındaki dengeyi bir bütün olarak görmüştür[1].

Mimar Sinan Sonrası Dönem’de öğrencileri Davud Ağa ve Sedefkâr Mehmed Ağa, Osmanlı Sanatı batı etkisinde yeni bir mimari anlayışa geçene değin, Mimar Sinan geleneğini sürdürmüşlerdir[2]. Mimar Sinan Dönemi Minberleri, Klasik Dönem Osmanlı Sanatı içinde değerlendirilir ve Klasik Dönem’in belirleyici mimarı olan Mimar Sinan çalışmamızın ana konusunu oluşturmaktadır.

Kanuni Sultan Süleyman tarafından Mimar Sinan’a yaptırılan Yavuz Sultan Selim Camii’nin yapımına 1522’de başlanıp, 1523’te bitirilmiştir. Tuhfetü’l Mimarin'de Mimar Sinan’ın yaptığı eserler arasında ilk sırada yer almaktadır[3]. Minber, Camii mihrap nişinin batısında, caminin mihrap duvarına dayanmaktadır. 18 basamaklı, mermer bir kaide üzerine yükselmektedir. Minber, Klasik Dönem özelliklerini yitirmeden günümüze ulaşmıştır.

Kanuni Sultan Süleyman tarafından Mimar Sinan’a Üsküdar, Mihrimah Sultan Camii’nin yapımına 1540'lı yılların başında başlanmış, kitabesine göre H. 954, M. 1547-48'de bitirilmiştir .

Mihrimah Sultan Camii minberi Klasik Dönem Osmanlı minberlerinde rastlanmayan yapısal özellikler göstermektedir. Minberin geçit ve aynalık altı açıklıkları minber gövdesinde görülmez. Klasik Dönem yapılarında gördüğümüz geçit ve aynalık altı açıklıklar bu yapıda, yerini geçmeli çokgen ve yıldız dekorlu 'L' biçiminde oluşturulmuş bir bölüme bırakmıştır. Minber gövdesi, kapısı ve geçidi mermer, külahı ahşap malzemeden yaptırılmıştır. Minber kapısının önündeki basamaklar kafes oyma tekniğinde geçme şebekelidir. Minber kapı girişi geçmeli palmet dekorlu iki basamağa sahiptir.

Minberi a-aynalık b-korkuluk ve köşk altını meydana getiren bölüm geçit ve pabuçluğu içine alan 'L' şekilli kısım başlıkları altında sınıflandırma da yapılmıştır. Minber mermerden yapılmış iki katlı kaide üzerine oturtulmuştur. Kaide alt katı düz yüzeyli iken, üst katı silindirik profil ile kavislidir. Minber, mihrap önündeki yarım kubbeyi taşıyan ayaklar ile mihrabın yanındaki pencere arasında yer alır. Minber renkli ve yaldızlarla süslenmiştir[4].

Şehzade Mehmet Camisi; Tezkiret-ül Bünyan’da H.950 tarihinde başlandığı ve inşaatına yüz elli bir yük akçe harcanıldığı belirtilmiştir. Külliye inşaatının H.951–955-M.1544–1548 tarihleri arasında dört yıl sürdüğü anlaşılmaktadır[5]. Minber basamak biçiminde yükseltilmiş mermer bir kaide üzerine oturtulmuştur. Mermer kaidenin minbere geçiş noktasındaki baklava motifli kabartma bordür, minberi çevrelemektedir. Minber 17 basamaklı bir merdivene sahiptir. Ahşap külahı yangın sonucunda yenilenmiştir. Ahşap külah en az bir kez restorasyon görmüş olmasına rağmen, yapının ahşap unsurlarında Klasik Dönem özellikleri görülmektedir.

Hadım İbrahim Paşa Camisinde; Taç kapı üzerindeki kitabede '’Beyt-i Hadi ve ma'bed-i ebrar'' yazılıdır. Yapının H. 958 M. 1551 tarihinde bitirildiği anlaşılmaktadır[6]Camii ile birlikte restorasyon geçirmiştir. Restorasyonlarda minberin külah ve mihrap duvarındaki kör kemer dışındaki minber elemanlarına dokunulmadığı anlaşılmaktadır. Minber yan aynalıklarında mermerdeki tahribatlar göze çarpar. Bunların dışında minber iyi durumdadır. Minber bir sıra taş ve bunun üstünde yer alan bir sıra düz satıhlı mermer kaide üzerine yükselir. Kaideden minber kapısına basamakla geçiş sağlanmıştır.

Kaptan-ı Derya Sinan Paşa için 1555'te Mimar Sinan'a yaptırıldığı belirtilen ve görüşe göre Kaptan-ı Derya Sinan Paşa’nın Külliyenin inşaatı tamamlanmadan ölen Sinan Paşa Camii’nin kitabesinde, bitiriliş tarihi H. 963 M. 1555–56 olarak verilmektedir[7]. Minber tek kat mermer kaide üzerine yükselir. On iki basamaklı mermerden yaptırılmıştır. Yapının kubbesini taşıyan ayakları birbirine bağlayan kemerler ile mihrap duvarının birleştiği noktalardaki mukarnas süsleme kesintiye uğramıştır. Bu durum mimari yapısal bütünlüğün bozulduğunu göstermektedir. Ayrıca minber külahının dışa taşırılarak yerleştirilmiş olması da minberin yapıyla birlikte yeni uygulamalara maruz kaldığını gösterir. Bu deformasyonları minberin diğer bölümlerinde de görebiliriz. Mermer malzemedeki farklılıklar minberin önemli oranda kapsamlı değişikliklere uğradığını göstermektedir.

Rüstem Paşa Camii’nde yapım kitabesi yoktur. H.963 M.1561 senesine ait vakfiyesi, bu tarihte yapıldığı yönünde fikir vermektedir. Rüstem Paşa'nın vefatı üzerine kitabesinde, ‘‘Ana olsun Cinanda Adn mesva H.963 M. 1561’’ yazılıdır. Bu kitabe bilgilerinden yola çıkılarak caminin Rüstem Paşa hayatta iken, bitirildiğini, kitabenin, camiye sonradan konulduğu M. 1561’den önceye tarihlendirilir[8]. Minber, mermer malzemeden yaptırılmıştır. Külahı ahşaptır. Minber kapısının kemer köşeliklerindeki üçgenler düz yüzeyli oyma tekniği ile kabartılmıştır. Üçgenlerin yüzeylerindeki bitkisel dekorlar silindirik yüzeyli oyma tekniğindedir. Minber kapı alınlığındaki dikdörtgen bölüm düz yüzeyli oyma tekniğinde kabartılarak oluşturulmuş, yüzeyinde yer alan yazı kuşağı yine düz yüzeyli oyma tekniğindedir. Minber on üç basamaklıdır.

Süleymaniye Camii’nin yapımına 957 yılı Cemaziye'l-Ula Ayı’nın yirmi yedinci gününde başlandığı, 964 yılı Şevval Ayı’nın ilk haftası bitirilerek cuma namazına yetiştiği belirtilir. Yapının tamamlanmasına dair kitabelerde 'Kaale abdün abidün tarihahu; Ma'bedün Lillah-i vescüd vakterib'' H. 964 M. 1562 yazısı yer almaktadır[9]. Mihrap ve minber çok iyi cins mermerden yaptırılmıştır176. Minber dikdörtgen kaide üzerine yükselir. Kaide altta düz yüzeyli, ortada yarım daire silindirik profil ile bunun üstünde iç bükey profil sırasından oluşur. 19 basamaklıdır. Minber, yapı ile bütünlük oluşturacak büyüklüktedir.

Edirnekapı, Mihrimah Sultan Camii vakfiyesine göre yapılan tarihlemelerde 1562–1565 tarihleri arasında yaptırıldığı görüşü hâkimdir. Kanuni Sultan Süleyman'ın kızı Mihrimah Sultan tarafından yaptırılmıştır. Cami-i şerif-i mezbur 1247 senesi Vakf-ı Müşarülileyha'dan tamir olunmuştur[10]. Evliya Çelebi'nin gayet sanatkârane diye tanımladığı minber altta düz yüzeyli, üstte eğimli yüksek bir kaide üzerine yükselir. Minber 17 basamaklıdır. Kapı ve kapı desteği diğer Mimar Sinan minberlerinden farklı niteliktedir Minber merdiven ve köşk korkuluğu kafes oyma tekniğinde yapılarak geometrik dekor özelliğine kavuşmuştur. Korkulukların kırık çokgenlerin birbirleriyle kesiştikleri kısımlarda yalancı kakma tekniği görülür.

Selimiye Camii, yaptırtan Kanuni’nin oğlu İkinci Selim, 22 Haziran 1567’de İstanbul’dan Edirne’ye gelmiş ve Avusturyalılarla yapılan barış anlaşmasına kadar burada kalmıştır. 1568 yılında yapımına başlanan cami, 1574 yılında tamamlanmıştır[11].

Cami, mimari özelliklerinin erişilmezliği yanında taş, mermer, çini, ahşap sedef gibi süsleme özellikleriyle de son derece önemlidir. Minberi mermer işçiliğinin başyapıtlarındandır. 19 basamaklı mermerden yapılan minber Köşkündeki çini pano, lacivert üzerine ortada kırmızı, ak bahar çiçekli ağaç altında yaprak, sümbül ve lalelerle bezenmiştir (Fotoğraf 15).

Kadırga Sokollu Külliyesi, hanımı Esmahan Sultan adına H.979 M. 1571–72 yıllarında yaptırılmıştır.[12] Mermer minber özgündür. Mermer bir kaide üzerine yine mermerden yaptırılmıştır. Kaide minberi dört yönde dolanır. Kaide bordürü ikiz baklava motifli kabartmaları ile vurgulanmıştır. Minber on iki basamaklıdır. Minber mihrap duvarında, dışa çıkıntı yapan kubbeyi taşıyan payeye dayalı olarak inşa edilmiştir. Mükemmel mermer işçiliği ve kalitesiyle dikkat çeker. Külah çinileri göz alıcıdır. Minberin, Camii içi süsleme programı ve mekân tasarımıyla uyumu dikkat çekicidir.

Atik Valide Camii; II. Selim'in hanımı, III. Murat'ın annesi Venedikli Nurbanu Valide tarafından Mimar Sinan’a yaptırılmıştır. Külliye içindeki Darülkurran'ın kitabesine göre 1577'de yapıya başlanıp, yapı Nurbanu Valide'nin öldüğü 1583 yılında bitirilmiştir[13].  

Minber mermer malzemeden yaptırılmıştır. Zemindeki mermer kaide düz yüzeylidir. Bunun üzerinde yer alan ikinci kaide alt yüzeyi düz bir bordür şeklinde üstte ise; yatay silindirik bir profil bunun üstünde kademelendirilmiş iki sıra düz yüzeyli profillerle hareketlendirilmiştir.

Zal Mahmud Paşa Camii’nin kitabesi yoktur. 1551 ile 1580 yılları arasında yaptırılmış olduğuna dair farklı görüşler mevcuttur[14]. Minber mermer malzemeden yaptırılmıştır. 14 basamaklıdır. Külah ve kaidesi ahşaptır. Mermer parçalarının birbirine tutturulmasında demir malzemeden de yararlanılmıştır. Minber kapısı kemer köşelikleri silindirik yüzeyli oyma tekniğinde bitkisel süslemelidir. Bu süslemelerin yüzeyleri altın yaldız boyalıdır. Kapı alınlığındaki dikdörtgen bölüm düz yüzeyli oyma tekniği ile kabartılarak yüzeyinde, yine düz yüzeyli kabartma tekniğinde yazı yer alır. Kapı sövelerini dolduran kum saati motifli gömme sütunlar silindirik yüzeyli oyma tekniğindedir.

                                                                                                                                                                                         MESUT ÇELİK



[1] Metin SÖZEN, Türk Mimarisinin Gelişimi ve Mimar Sinan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul 1975 s.27.
[2] Kemal ALTAN, Koca Sinan ve Türk Mimarisi, Mimarlık, Ankara 1948, S. 2,s.23–25.
[3]Ponsu KARAHASAN, ‘‘İstanbul Sultan Selim Camii Hakkında’’, SanatTarihi Yıllığı, Sanat Tarihi Enstitüsü, S.1, İstanbul 1965, s.183–87.
[4] İlhan ÖZKEÇECİ, ‘‘Üsküdar Mihrimah Sultan Cami’’ Uluslararası Üsküdar Sempozyumu V,1-5 Kasım, Bildiriler,C,II.,İstanbul 2007,s.105-106.
[5] İsmail ORMAN, ‘‘Şehzade Külliyesi’’ TDV. İslam Ansiklopedisi, C, 38, İstanbul 1997,s.483.
[6] Semavi EYİCE, ‘‘İbrahim Paşa Külliyesi’’, TDV. Ansiklopedisi, C, 21, İstanbul 1997,s.341.
[7] Filiz GÜNDÜZ, ‘‘Sinan Paşa Külliyesi’’, TDV. Ansiklopedisi, C, 37, İstanbul 1997, s.232.
[8]Z.Hale TOKAY, ‘‘Rüstem Paşa Külliyesi’’ TDV. Ansiklopedisi, C, 35, İstanbul 1997,s.292.
[9] Kuran, a.g.e. s.138
[10] Kuran, a.g.e. s.165
[11] Oktay Aslanapa, Edirne’de Osmanlı Devri Âbideleri, İstanbul 1949, s. 32–61.
[12] M.Baha TANMAN, ‘‘Sokullu Şehit Mehmed Paşa Cami’’, TDV. Ansiklopedisi, C, 37, İstanbul 1997,s.361.
[13]M. Baha TANMAN, ‘‘Atik Valide Sultan Külliyesi’’, TDV. Ansiklopedisi, C, 4, İstanbul 1997,s.68–69.
[14] Mehmed Nermin HASKAN, Eyüp Tarihi I, Türk Turing Turizm İşletmeciliği Vakfı Yayınları, İstanbul 1993,s. 105