NEOKLASİSİZM ( NEOKLASİK USLÜP ) / NEOCLASISIS PAINTINGS

Ortaya çıkmasında Rokoko etkili olmuştur. Neoklasisizm, yeni klasikçilik anlamına gelir. Amacı klasik olan sanat tarzını yeniden canlandırmaktır. 18. yy ın 2. yarısında başlıyor.19. yy da etkilerini devam ettiriyor. Barok ve Rokoko’nun ağırlığına bir tepki niteliğinde.Antik sanata bir ilgi ve hayranlık söz konusudur.Fransız devriminin de etkileri var. Antik sanatın kazıları ve bu buluntuların yayımlanması insanların bakış açısını değiştiriyor. Bu dönem insanların daha derin düşünmesini sağlıyor.Sanatta daha ciddi konular ele alınıyor. Milliyetçilik, savaş vb.Devrin ileri gelenleri kendilerini önemli antik kahramanlar yerine koyuyorlar.Bu akımda ayrıntıcık yok. Kompozisyon belirli bir düzen içerisinde veriliyor.Gereksiz ayrıntılardan uzaklaşılıyor. Yalınlaşıyor.Ezilen insanlar tepki göstermeyi öğreniyor.

DAVİDAntik Sanatı iyi tanır. Devrim sanatçısıdır. Devrimi desteklemiştir. Halkı eğitme çabasındadır

-         I. Napoleon ve Josephine ‘in taç giyme töreni – 1805/1807 – Paris.

 -         Horacelar’ın Yemini – 1784 – Paris : Neoklasik dönemde akla gelecek ilk resimdir. Devrimi öngören onu haber veren konudur. Gereksiz ayrıntıya girmemiştir. Erkeklerin daha sert duruşları, kadınların daha duygusal duruşları söz konusudur. Kompozisyon da denge vardır.


 -         I. Napoleon Çalışma Odasında -1812 – Washington : Bitmiş mum’la tasvir edilmiştir. Bu çok çalıştığını tasvir ediyor.


 -         Marat’ın Ölümü – 1793 – Brüksel : Bir suikast sonucu bıçakla öldürülüyor. Politik muhalifi tarafından öldürülüyor. Bir cilt hastalığı olduğu söyleniyor. Devrim şehidi olarak görülüyor. Siyah bir fonda banyo içerisinde oturuyor. Işığın kullanış biçimi resmi etkili hale getiriyor. Bıçak da resimde sol alt tarafta tasvir edilmiştir. Gereksiz tüm ayrıntılar resimden atılıyor.


 -         Napoleon St. Bernard Geçitinde – 1801 – Viyana : at üzerinde tasvir edilmiştir.


 -         Sabin Kadınların Kaçırılışı – 1799 – Paris : Duruşlar, figürler tamamen klasik sanatın etkisini ortaya koyuyor. Bir savaş sahnesidir fakat figürlerde bir durağanlık söz konusudur. Yerde ki çocuklar putto’lar gibidir. Çıplak askerler var. Klasik bir resim anlayışı hakimdir.

.-         Sokrates’in Ölümü – 1787 – New York :Bu tablo ile david beğeni kazanmıştır. Gençleri ayarttığı, doğru yoldan çıkarttığı düşünülüyor. Bundan vazgeçmesini aksi takdirde idam cezasına çarptırılacağını söylüyorlar. Ancak o düşüncesinden vazgeçmeyip zehir i kendi elleriyle içiyor. Kompozisyonda bir denge söz konusu. Cumhuriyetin simgesi durumundadır.

      JEAN – DOMİNİQUE INGRES (1780-1867)Çizginin egemen olduğu resimler üretmiştir. Çizgi sanatın namusudur der. Mitolojik konular, portreler ve oryantalist resimler yapmıştır. Rafaello'ya hayrandır. Resimlerinde anatomik deformasyonlar vardır.

 -          Bonaparte I. Konsül iken – 1804 – Liege : konsül bir rütbedir.

-         Madam Moittessier – 1856 – Londra : Madam moittessier in vücudunu arkadan tasvir etmiştir. Bazı portrelerinde bu özelliği sık sık kullanmıştır.

 -         Kaynak – 1820 – Paris : Omzundan aşağı su boşaltır vaziyettedir.


 -         I. Napoleon Bonaparte İmparatorluk tahtında- 1806- Paris : Ayrıntı gerçekçiliği vardır. İlgi çekici ayrıntıları var. Sol tarafta küre tasvir edilmiştir. Rönesans döneminin kuzey kesiminin özelliklerini taşır.

-         Büyük Odalık -  1814 – Paris : Başına kumaş sarmıştır. Elinde tavus kuşu tüylerinden yelpaze vardır. Sağ tarafta asılı olan perden oryantalist dönemin etkisidir.
 -         Yıkanan Kadın – 1808 – Paris : anatomik deformasyon vardır. Arkadan gösterilmiştir. Başına kumaş sarmıştır.


 -         Türk Hamamı – 1863- Paris : Bir hamam içerisinde bir çok sırtı dönük kadın tasvir edilmiştir. En önemlisi müzik aleti çalan kadındır.



-         Otoporte – 1804 – Musee Conde, Chantilly : 24 yaşındaki görünümü ile.

HEYKELSon derece sakindir.   Konu olarak da sakinlik olarak da Yunan heykellerini hatırlatır. Çok keskin geçişler yoktur.

ANTONİO CANOVA

-         Daedalus ve Ikarus – 1777-79 – Venedik

-         Eros/ Amor (aşk) ve Psyche (ruh) – 1786-93- Venedik : Birbirine bakan iki aşağı tasvir etmiştir. Odak noktası iyi ayarlanmıştır. Mermerdir.

-         Venüs olarak Paolina Borghese – 1804-1808 –Roma : Napolyon un kız kardeşini Venüs olarak tasvir etmiştir.


BERTEL THORVALDSENDanimarkalıdır. Antikacılık yapar. Kopenhag'da müzesi vardır.


 -         Altın post ile Lason – 1803-28 – Kopenhag : büyük çıkışı yaptığı ilk anıtsal heykelidir.

-         Kartal Görünümde ki Zeus’a su veren Ganymedes  -  1817 – Kopenhag : Kusursuz bir ilk çağ görünümündedir.





Diğer bir akım Romantizm tıklayınız.